BuiltWithNOF

Sporvejsdrift

mail@sporvejsdrift.dk

DER KOMMER FLERE BILLEDER og TEKST senere Med venlig hilsen                                  Sporvejsdrift

Gammel bus tegning af ukendt mærke tegningen er fra 12. nov. 1931 ifølge teksten på tegningen skulle den bus have 18 siddepladser og 10 ståpladser, Billedet til højre er samme bus farvelagt i Århus Sporvejes farveraf Flemming B. Olesen

Triangel Trambus Nr. 68, type TT32, stelnummer 2067, totalvægt 7050, last 2425, antal passagerer 27, heraf 17 siddepladser, indregistreret den 6. juli 1932 med nr. X 3504.  Beskadiget ved schalburgtagen  den 22 . august 1944 og bygget om til Mobil Tårnvogn efter krigen. Og foræret til Sporvejshistorisk selskab efter Sporvejsdriftens ophør

Volvo Trambus nr. 165               Fra Århus Sporveje fra er tilbage i Århus i et renoveringsprojekt hvor bussen blev gået efter i alle leder og kanter og blevet malet.

Nr. 165 ejes i dag af Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm, hvis man besøger Sporvejsmuseet har man også mulighed for at få en tur med bussen.

Billederne er fra Århus Sporvejes gamle fotoarkiv.                           Foto: Ole Hindby © Copyright. billederne må ikke gengives uden tilladelse.                                Billederne er idag en del af Fotoarkivet ved Sporvejsdrift.dk

Volvo Trambus nr. 165 en sen aften ved Århus Sporveje på Bryggervej, bussen var i Århus i anledning af Verdens Billeder i Århus, bussen er udlånt af Sporvejsmuseet.

NY 13,7m Bus Fra MAN til Busselskabet Århus Sporveje

DER HAR ALTID VÆRET INDSTIGNING AD BAGDØREN I TRAMBUSSERNE / BYBUSSERNE i ÅRHUS.

To Triangel busser den øverste er fra 1954, blev overtaget fra Viby-Kongsvang-Århus Ruten og den nedderste er fra 1948

Volvobus fra 1951 fotograferet på Ringgaden samme vogn herunder indvendig

Büssing Bus Demo på prøve fotograferet på Busgaragen Gustav Holmsvej

Linie 3 Bus på Skolebakken ca. 1952

Linie 7 Bus på Bispetorv ca. 1946

Volvo bus marts 1967 på Busgaragen Gustav Holmsvej

DAB Leylandbus 1968 på Busgaragen Gustav Holmsvej samme vogn herunder indvendig, hvor der ved udgangen i højre side er en T.E.L. udgangsspærre med møntindkast til Mærker (Poletter) og pengekassehus

Busselskabet Århus Sporveje råder over 210 busser, fordelt på 3 bus anlæg.              A - Busserne er ligeledes fordelt på alle 3 bus  anlæg. Det er knap halvdelen af selskabets busser der bliver til A-Busser

Busselskabets Direktør Torben Høyer oplyser til Sporvejsdrift at der skal bruges 96 til A Linierne.                                             Og busserne er ikke malet røde, men det er folie som er påsat, de 96 Busser.

På spørgsmålet om alle er klar til den 8. august, her svare Torben Høyer, at det håber han ellers har firmaet der sætter foliet på lovet at tage natten med for at blive færdig til tiden.

SOLARIS URBINO 15

Sporvejsdrift har besøgt Busselskabet Århus Sporveje        for at se de nye Solaris Urbino      15 busser

Busselskabet Århus Sporveje får 11. Nye Solaris Urbino15 Busser.                                                           Busserne er 14,56 m. lange indvendig er der ændret en del.                                                                 Billetautomaten kommer til at være lige inden for midterdøren ligesom pladsen til barnevogne også er her, der er stadig sæder hvor man kommer til at sidde over for hinanden der er også flere sæder som er i kørselsretningen.                                                                                                                                                   Det ser stort set rimeligt ud, den ulempe som jeg kan se ved de nye busser er at sæderne er meget høje, det betyder at folk med korte ben, ikke sidder særligt godt, de kan simpelthen ikke nå gulvet, der dog 4 sæder hvor det skulle være muligt for dem med kort ben lige inden for midterdøren til venstre er der 2 og på tredje stolrække i venstre side i kørselsretningen er der 2.                                                   Busserne får internt nummer fra 656 - 666.

Støjmæssig er der ikke den stor forskel på de nye Solaris eller gamle. Så kan man jo altid spørge om det er godt nok.                                                                                                                                                   Busserne forventes først at komme ud på gader og veje i midten af Januar 2012

Indvendig set fra forenden og bag ud

Chauffør pladsen

Barnevognspladsen

Solaris Urbino 15 vogn 656 fotograferet i Klosterport

Solaris Urbino 15 vogn 658 fotograferet ved på Banegårdsplads

Solaris Urbino 15 vogn 660 fotograferet på Garage Hasselager under indøvning

Solaris Urbino 15 vogn 662 fotograferet ved Klosterport7 Klostertorvet

Solaris Urbino 15 vogn 664 fotograferet i Bagegårdsgade tæt på Frederiks allé

Solaris Urbino 15 vogn 666 fotograferet på Randersvej

Indvendig set fra bagenden og for ud

Bussen har fået et nyt frontspejl så Chaufføren kan se hele fronten.

Lidt teknik.                                                                                     De nye busser bliver leveret med DAF-motorer på 266kw (356HK) EEV norm. De første 6 busser bliver leveret med en Voith Diwa 5 trins gearkasse. De sidste 5 busser bliver leveret med en ZF 6ap gearkasse.                                         Målinger af støjniveauet på bussen er udvendig 76,9db(A) og indvendig 71,2 db(A).Målingerne af støjniveauet på bussen er blevet udført i overensstemmelse med ECE regulativ R51.02.                                                                                                I Forhold til f.eks. MAN 13,7m er afstanden mellem 1. og 2. aksel blevet øget. Det bevirker, at bussen har ca. 7,8 cm større udslag med bagenden ved almindeligt ratudsving (45 %) end MAN 13,7m.                                                                  Kilde: Busselskabet Århus Sporveje                                    

Solaris Urbino 15 vogn 657 fotograferet i Emil Vetts passager

Solaris Urbino 15 vogn 659 fotograferet ved Linje 6A´s endestation på Axel Gruhns vej i Holme

Solaris Urbino 15 vogn 661 fotograferet i Park allé

Her er en af, de nye Solarisbusser vogn 663 i drift på linje 1A, ses her på Randersvej, chaufføren ser glad ud hilser på Fotografen.

Her er en af, de nye Solarisbusser vogn 665 i drift på linje 1A, ses her i Klosterport.