Busser

SPORVEJSDRIFT

mail@sporvejsdrift.dk

TRIANGEL TRAMBUS fra1948

Leyland Lirdt 12/3 Dab serie 2 fra 1970

DAB Citybus fra 1993

VOLVO B12M-65 fra 2002

Solaris Urbino 12 fra 2009

Leyland 6-4 TL11/4 Dab serie 6 fra 1982 Vogn 576 var den første bus som blev indrigestreret som turistbus, og som mange foreninger ved Århus Sporveje kunne gøre brug af.

DAB serie 12 fra 1992 som Vogn 297.

Bussen blev ombygget og indregisteret som turistbus i år 2000 nu som vogn 502 på billede 1 står der Århus Sporveje og billede 2 står Midttrafik.Bussen blev solgt i 2010.

Solaris Urbino 15 fra 2014

BUSSER

Her på bussiden vil vi forsøge at fortælle lidt af Århus Sporvejes bushistorie i form af billeder og lidt tekst

Hvor kommer ordet TRAMBUS fra, efter manges opfattelse er det en Århusiansk opfindelse og betegnelse for en bybus, som chauffør ved Århus Sporveje igennem 36 år, (1971-2007) har jeg også været chauffør på en Trambus, men det var en Volvo bus.

 

Trambus er ikke en århusiansk opfindelse, ordet stammer nemlig fra De forenede Automobil- fabrikker i Odense, ordet Trambus fulgte med de 10 ruteomnibusser som Århus Sporveje anskaffede sig i 1932, man havde købt 10 stk. Triangel Trambusser og det er ad den vej men har fået betegnelsen TRAMBUS.

 

Da man i 1948 besluttede at der skulle indkøbes nogle nye busser valgte man Volvo busser og beholdt betegnelsen TRAMBUS.

 

Selve ordet Trambus forsvandt lige så langsomt i slutningen af 1970erne og begyndelsen af 1980erne, samtidig med at Volvo busserne blev udrangeret. .

 

Der er ingen som med sikkerhed kan forklarer hvorfor De Forenede Automobilfabrikker, valgte at kalde busserne for TRIANGEL TRAMBUSSER.

 

Man har måske skævet lidt til ordet TRAMWAY som betyder sporveje.

 

Når man læser gamle årsberetninger og andre gamle papirer fra Århus Sporveje, bruger man ofte ordet TRAMBUS.

I mange sammenhænge her kan bla. nævnes:

Trambusgaragen på Gustav Holmsvej eller Trambusgaragen på Finnerupvej og andre har brugt titlen Trambuschauffør.

 

Men et er sikkert at Århusianerne tog ordet TRAMBUS til sig og brugte det endda i næsten 50 år

Ind ad bagdøren.

 

Mange syntes også det er mærkeligt at man i Århus stige ind ad bagdøren og ud af fordøren, her er vi igen ude i noget som anderledes i forhold til andre byer.

 

Man møder ofte nogen som siger hvornår, er man begyndt at stige ind af bagdøren, eller er det fordi man har indført selvbetjening.

 

Svaret er at, det har man altid gjort i busserne i Århus.

 

Hvis vi går helt tilbage til 1904, da man startede med Aarhus Elektriske Sporvej her var indstigningen ind ad fordøren. I 1910 fik man de første vekselautomater, og i de vogne, hvor man havde monteret dem, ændrede man indstigningen til bagdøren, så kunne man selv veksle og betale ved udstigningen, og i løbet af 1910 fik alle sporvogne monterer vekselautomater, og indstigningen blev ændret til bagdøren. På bivognene var der en konduktør, der gik rundt og billetterede, så her var der ikke nogen regel for ind og udstigning, det blev dog ændret i 1958, da man indførte siddende konduktør, og man monterede vekselautomater i bivognene så blev indstigning ad bagdøren og udstigning ad fordøren. Og sådan har det været siden.

Vi viser herunder nogle af de mange forskellige bus typer som har kørt ved Århus Sporveje

TRIANGEL TRAMBUS fra 1932

VOLVO TRAMBUS fra 1951

TRIANGEL TRAMBUS fra1936

VOLVO TRAMBUS fra 1961

TRIANGEL TRAMBUS fra1938

Leyland Lirdt 12/3 Dab serie 2 fra 1967

Leyland Lirdt 6857/43 Dab serie 3 fra 1975 her se vognene 36-40

DAB Citybus fra 1993

VOLVO B12M-66 fra 2005

Leyland 6-4 TL11/4 Dab serie 6 1982

VOLVO BUS fra 1996

Solaris Urbino 18 fra 2007

DAB 12-1200B fra 1990 er overtaget af SHS fotograferet i Odden Færgehavn.

SCANIA omnilink BUS fra 2001

MAN NL363 MANLions City LL fra 2009

Solaris Urbino 15 fra 2011

Solaris Urbino 15 fra 2012

Solaris Urbino 15 fra 2013

Solaris Urbino 15 fra 2016

Der kommer flere Busbilleder når de er hentet frem fra vores arkivet.

Büssing Præsident 14 Bygget ved Nordisk Karroseri leveret som demo vogn 21. marts 1966. Internt nr. 188. Herfra kom den til Odense Bytrafik, og derfra til Strandgaards Rutebiler for at komme tilbage til Århus Sporveje i 1975, bussen blev udrangeret i 1975.

En Århus Bus DAB Travolator.

Leveret 27. oktober 1987. Internt nr. 001

Bussen er udviklet i et samarbejde mellem Århus Sporveje, Damsgaard og lange m.a.a. og leyland DAB A/S.

Udviklingsarbejdet har været støttet af Ernegimnisteriet og teknologistyrelsen og en del a udviklingen er forgået på Danmarks Tekniske Højskole. Bussen kom tilbage til DAB i 1993, herfra til Bushistorisk selskab, i 2003 indgik bussen i en privat bussamling i Rønnede.

Volvo Carrus Star 302 turistbus fra 1995

Det øverste billede er fra da bussen lige var kommet til Århus Sporveje.

Internt nr. 501

En rigtig dejlig bus at kører i.

I 2006 blev den solgt til Buscenter Vest

I 2007 kom den Bent Krogh i Rakkeby

I 2009 kom den til Bent Thykjær Morsø

I 2014 kom den til Bent Thykjær.

Den tidligere Århus Sporveje bus nr. 125, Leyland 6-2-690/4 - DAB serie 6. som Århus Sporveje havde donerede til det Psykiatriske Hospital i Jelgava i Letland. bussen blev afskibet sidst i april 1996.

Hospitalet bruger bl.a. bussen til udflugter for de 2 børne afd. der til sammen har ca. 150 børn, lige som bussen også bruges til at køre på udflugter med de voksne patienter, herudover bruges bussen også til at køre patienter til Jurmala.

Personalet fra Hospitalet var på besøg i Århus og ville ved samme lejlighed gerne have muligheden for selv, at sige tak for bussen.

Det skete ved et besøg hos Århus Sporveje sidst i maj 1998.

Århus Sporveje viste rundt på garage og værksted og det endte med at bussen fik det helt store eftersyn, hvor der bl.a. blev skiftet Olie og udstødning.

 

VOLVO B12M-65 fra 2003

Børnebussen: I april 2004 startede Århus Sporveje, Århus Amts trafiksikkerheds udvalg og Volvo Bus Danmark et fælles projekt med henblik på at rette fokus på problematikken børn og trafik.

En af Århus Sporvejes 13,7 meter Volvobusser blev omdannet til en farvestrålende og glad bus. Eleverne fra 2. A på Hasle skole leverede tegningerne, som kunstneren Nille Abel senere ved en spiciel teknik overførte til bussen. Denne del af showet foregik i Ridehuset midt i april og var et vældig tilløbsstykke for byens børn, der udover at se bussen blive malet, også kunne deltage i forskellige aktiviteter.

Bussen der nu er i almindelig drift skal forløbig køre i et år og på samtlige af vores linjer. Vi håber, at man, hvergang bussen mødes tænker på børnene i trafikken.

Vi har desværre ingen billeder fra projektet i Ridehuset. Børnebussen vogn nr. 629 blev udrangeret i 2014.

Kilde: Inform nr. 239 juli 2004

Bus-tårnvogn (X 22.359)

Købt hos Triangel i Odense i 1932 som trambus nr. 68 med 17 siddepladser + 10 ståpladser. Bygget ved Århus Karrosseri

Beskadiget ved schalburgtagen den 22. august 1944

Ombygget til Bus-tårnvogn hos Frandsens karrosseri i 1946, som den ses på billederne . Kørehastigheden uden påhængsredskab højst 60 Km/t, og med påhængsredskab højst 30 Km/t. Nummerpladerne afleveret 15. oktober 1969, hvorefter højeste hastig var 30 Km/t.

Den blev overtaget af Sporvejsmuseet i 1973 og eksisterer endnu.

 

Busser og Busselskaber overtaget af Århus Sporveje.

Viby Kongsvang Århus.

1. april 1954 overtog Århus Sporvejen. Ruten Viby Kongsvang Århus, da Viby

kommune ikke ønskede at forny koncessionen med Rutebilejer Søren Henriksen

I efteråret 1954 ovrtager Århus Sporveje fra den tidligere Viby Ruten en Triangelbus med Leyland dieselmotor, bussen sættes i stand og indsættes som driftvogn på Varnaruten ligeledes bruges den som ekstravogn.

reg. nr. X45078. vognen fik internt nr. 78.

 

Billedet af bussen er en affotografering. JEN

Leyland LIDRT 1/2 SP DAB serie 1

Foto: JKH

Leyland LIDRT 12/2 DAB serie 2

Foto: JKH

Purus vitae dolor ut eu - Urna pulvinar suspendisse

Århus – Vejlby og Århus – Riisskov.

1. oktober 1938 overtog Århus Sporveje Ruterne, Århus – Vejlby og Århus – Riisskov

fra vognmænd S. Schmidt og Ingemann Schmidt. Samt 4 stk. busser.

1 Reo, årgang 1931, 28 personer reg. nr. X13036. og 1 Reo, årgang 1932, 30 personer reg. nr. X4306. 1 Reo, årgang 1934, 37 personer reg. nr. X13066. og 1Triangel, O29T årgang 1937,34 personer reg. nr. X4652. Der findes desværre ikke mange foto med disse vogne.

Vi har dog fundet frem til 6 og i de beskrivelser vi har, ser det ud til, at vognen til venstre og den i midten er sammen bus.

nr. 1. fra højre er X13036, nr. 2. fra højre er X4306 og nr. 3. fra højre erX13066.

 

En REO fra 1931 Reg. nr. X 13036 den havde plads til 28 personer.

Ud fra de papir vi har, kan vi se, at den har været udsat for en kollision i 1935 og blev så meget beskadiget at den fik nyt karosseri i 1935, vores konklusion er at det er sammen bus. Fik Internt ÅS nr. 104 og den blev udrangeret i 1940.

Den 3 bus til højre er en REO fra 1932. Reg. nr. X4306 og i papirne kan vi se at den har fået en ny motorblok i 1936. Karosseriet hovedrepareret i 1938. Fik Internt ÅS nr. 103 og den blev udrangeret i 1940.

Billedet er en Affotografering: JEN.

 

4 og 5 bus er en Triangel, O29T årgang 1937,34 personer reg. nr. X4652.

Den er fotograferet inden leveringen og billederne er taget ude ved Stadion. Fik Internt ÅS nr. 101 og den så meget beskadiget ved schalburgtagen natten mellem den 21 og 22. august 1944 at den blev udrangeret i 1944.

Fotograf: Åge Fredslund Andersen billedet findes i Den Gamle Bys Billedearkiv.

DE BLÅ BUSSER

1. januarr 1973 overtager Århus Sporveje De Blå Busser i Slet.

I perioden 1. januar til 1. maj skulle De Blå Busser drives for kommunens regning af den tidligere Rutebilvognmand Jens E. Abilskou, og først efter 1. maj overtages De Blå Busser endeligt af Århus Sporveje.

Der flugte 15 busser med i handlen. Der vises en bus af hver type.

3 stk. Leyland LCRT 1/1 DAB årgang 1961 ingen foto. 4 stk. Leyland LIDRT 1/2 SP DAB serie 1 årgang 1965-1966

6 stk. Leyland LIDRT 12/2 DAB serie 2 årgang 1968-1972 2 stk. Leyland LIDRT 12/3 DAB serie 2 årgang 1972

Foto Jakob K. Holm =JKH

 

Leyland LIDRT 12/3 DAB serie 2

Foto: JKH

DAB Travolator

En Århus Bus DAB Travolator. Leveret 27. oktober 1987. Internt nr. 001

Bussen er udviklet i et samarbejde mellem Århus Sporveje, Damsgaard og lange m.a.a. og leyland DAB A/S.

Udviklingsarbejdet har været støttet af Ernegimnisteriet og teknologistyrelsen og en del a udviklingen er forgået på Danmarks Tekniske Højskole. Bussen kom tilbage til DAB i 1993, herfra til Bushistorisk selskab, i 2003 indgik bussen i en privat bussamling i Rønnede.

Nu er bussen overdraget til Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm billederne herunder er taget af Morten E. Storgaard efter overtagelsen